etapa agrària (cont.)

Edad Mitjana

T1  LA CIVILITZACIÓ  BIZANTINA 

nivell general

                                                                    nivell de reforç

Avaluació inicial
Recordar l'Imperi Romà
L’Imperi Bizantí

Exercici de repàs

Tècniques d'estudi:    L'estudi d'una lliçó
                                     El repàs

"Il.lustració"

                  un rei bizantií

 

Avaluació inicial

LES CIVILIZACIONS DE LA MEDITERRÀNIA  A L’ALTA EDAT MITJANA I (s.V-X)  

  1. L’Edat Mitjana es divideix en dues èpoques. Situa-les en un eix cronològic.
  2. A quina època històrica pertany l'Edat Mitjana?.
  3. Quin tipus d'economia, sistema social i polític correspon a aquesta etapa històrica?   
  4. Toledo, Bagdad, Còrdova, Constantinopla,  Damasc i  Bizanci són  ciutats  que pertanyen a alguna de les civilitzacions que estudiarem. Indica a quina corresponen i el que sàpigues sobre elles.  
  5. a) Com es deia el regne germànic que es va instal.lar a la península ibèrica?.
    b) Va sobreviure al s.VIII?.  Raona la resposta.   
  6. Quins constituian la classe dominant en la civilizació  bizantina de l’època que estudiem? Raona la resposta.           
  7. Quins problemes polítics van heretar els successors dels emperadors de l'Imperi Romà d'Occident?.
  8. Quina llengua parlaven  els habitants de l’Imperi Bizantí?.
  9. Bizanci era un estat independent?. Raona la resposta.
  10. Digues el que saps sobre:
    • dirhem  
    • bereber 
    • ortodoxes  
    • Justinià
    • Patriarca
  11. Indica quina era la principal font de riquesa en l’Imperi bizantí. Raona la resposta.
  12. Indica, entre els pobles següents, quins  amenatzaven l'Imperi Bizantí :
    • búlgars
    • vikings
    • persas
    • turcs
    • àrabs
    • magiars
    • hispans d’Al-Andalus


Repassal'Imperi Romà en el llibre de primer (al menys consulta els apunts de l'Alt i el Baix Imperi).

 

Un cop recordat, feu el següent exercici de repàs de la civilització romana:

"Il.lustració"
  1. Relaciona las etapas con su año de inicio:
    1. Monarquía
    2. República Romana
    3. Época Imperial
    • desde 27 a.C. (Siglo –I)
    • desde 509 a.C. (Siglo –VI)
    • desde 753 a.C. (Siglo -VIII)
  2. Une las palabras con su definición:
    1. Liberto
    2. Senado
    3. Cónsul
    4. Legión
    5. Patricio
        • Asamblea legislativa de Roma
        • Ciudadano romano de clase alta
        • Antiguo esclavo liberado por su amo
        • Magistrado romano que gobernaba durante la República
        • Unidad del ejército compuesto por 6000 soldados

  3. Relaciona las provincias romanas con los países actuales:
    1. Britania
    2. Galia
    3. Hispania
    4. Iliria
    5. Grecia
    6. Dacia
    7. Asia
    8. Mesopotamia
    9. Judea
    10. Egipto
    • Inglaterra
    • Turquía
    • España – Portugal
    • Israel – Palestina
    • Ex-Yugoslavia
    • Francia
    • Egipto
    • Rumania
    • Grecia
    • Irak

  4. Relaciona militares y emperadores con su definición:
    1. Adriano
    2. Escipión
    3. Nerón
    4. Julio César
    5. Anibal
    6. Trajano
    • General de la República, bajo su mando se derrotó a Cartago en la II guerra Púnica.
    • Emperador de origen hispano. Bajo su mandato se construyó una gran muralla al norte de la provincia de Britania.
    • Emperador de origen hispano. Bajo su mandato se conquistó la provincia de Dacia, la actual Rumanía.
    • Emperador que pasó a la historia por el conocido incendio de la ciudad de Roma.
    • General romano que conquistó para el imperio las Galias y que se proclamó dictador de Roma.
    • General cartaginés, que estuvo a punto de derrotar a Roma y llevando la guerra hasta Italia.

  5. Relaciona las edificaciones con su definición:
    1. Circo
    2. Teatro
    3. Anfiteatro
    • En él se representaban obras al aire libre. Generalmente tenía una forma semicircular.
    • En esta edificación se celebraban las carreras de cuadrigas.
    • Se celebraban espectáculos con luchas entre gladiadores, de fieras y combates navales.

  6. Relaciona las edificaciones con su definición:
    1. Basílica
    2. Acueducto
    3. Calzada
    4. Foro
    5. Templo
    6. Arco Triunfal
    • Arco erigido para celebrar un triunfo (victoria) militar.
    • Plaza pública de las ciudades romanas.
    • Puente por el que pasa el agua que abastece las ciudades.
    • Edificio destinado al culto a los dioses.
    • Edificio destinado a los juicios y las operaciones comerciales.
    • Camino empedrado que comunicaba las ciudades del imperio

  7. Señala siete lenguas románicas (que provienen del latín):

    Rumano - Inglés – Euskera – Francés – Gallego – Catalán – Italiano – Holandés – Portugués - Castellano

  8. De donde provienen los nombres de los meses:
    1. Enero
    2. Febrero
    3. Marzo
    4. Abril
    5. Mayo
    6. Junio
    7. Julio
    8. Agosto
    9. Septiembre
    10. Octubre
    11. Noviembre
    12. Diciembre
    • Por la llegada de la primavera, de abrir: “aperire”
    • Dedicado a los ancianos “maiorum”
    • Antes el primer mes, dedicado al dios Marte: “martius”
    • Dedicado al dios de dos caras, Juno: “januaris”
    • Mes número diez: “decem-“
    • Séptimo mes de un año que antes empezaba en marzo: “septem”
    • Dedicado a la diosa Juno: “junios”
    • En honor de Julio César: “julios”
    • En honor de Augusto: “augustus”
    • Mes número ocho: “octo-“
    • Mes número nueve: “novem-“
    • Por las fiestas llamadas “februarias”

  9. Relaciona:
    1. Fundaron Roma
    2. Río que pasa por Roma
    3. Colonia fenicia enemiga de Roma
    4. Conquistó la Galia
    5. Época de mayor esplendor romana
    6. Causaron la decadencia de Roma
    7. Provincia romana del sur de Europa
    8. Nombre de las carreteras romanas
    9. Rey de los Hunos
    10. Siglo de la caída del imperio romano
    11. Pueblo bárbaro que se estableció en Hispania
    12. La Mérida romana
    • Cartago
    • Bárbaros
    • Hispania
    • Tíber
    • Rómulo y Remo
    • Emerita Augusta
    • Pax Romana
    • Visigodos
    • Julio César
    • Atila
    • V
    • Calzadas, vías romanas

  10. Relaciona:
    1. Neptuno
    2. Cupido
    3. Venus
    4. Esculapio
    5. Baco
    6. Júpiter
    7. Marte
    8. Vulcano
    • Belleza
    • Mares
    • Principal dios del Panteón
    • Fuego
    • Medicina
    • Amor
    • Guerra
    • Vino

                                                                                                                      Fuente: IDUS IMPERIO ROMANO


  11. Observa els mapes següents i respon les qüestions.

                                mapa

 

                                                     mapa

    1. Per què es va dividir l'Imperi romà?
    2. Quan i qui o va fer?
    3. Quins eren els invasors?
    4. Quins es van instal.lar a la Gàl.lia, a Hispània, a Britania?
    5. Quina zona del territori romà es va veure més afectada per les invasions?
    6. Quina situació política esdevindrà a partir del 476?

Llegeix la informació que et proporciona la web:
http://www.educa.madrid.org/cms_tools/files/35e8db62-4f88-4f19-a96a-a372b08a509f/edad_media_int.pps a manera de presentació de l'Edat Mitjana.


Estudia l’imperi bizantí i amb el títol de terminologia  del T 1 confecciona el llistat de conceptes que vagint sorgint al llarg del tema. Recorda les normes que cal seguir per a l'estudi d'una lliçó.

Si vols, pots ampliar la informació amb la web: http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/2010/07/13/l%e2%80%99imperi-bizanti-economia-societat-cultura-i-decadencia-politica/

clica al següent enllaç per estudiar l'evolució territorial de l'Imperi bizantí:
  http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Byzantine_Empire_animated2.gif   

 

                                                                            mujer bizantina del estamento nobiliario

Exercicis:

  1. Per què es conegut l'imperi romà d'Orient pel nom d'imperi bizantí?
  2. Comenta els que sàpigues sobre la religió dels bizantins.
  3. Cita alguns dels seus enemics.
  4. Elabora un eix cronològic amb les dates i personatges relacionats amb l’imperi bizantí.
  5. Fes un esquema sobre les característiques del sistema econòmic, social i polític bizantins.
  6. Com es diu actualment Constantinopla?
  7. Escriu la informació que et proporciona el mapa següent:
    mapa

  8. Quan el situes?.
  9. Posa'l títol.
  10. Escriu el nom dels actuals països que pertanyien a l'Imperi Bizantí en l'època del mapa.
  11. Llegeix el text següent:
    •                                                               LA MUJER EN BIZANCIO MEDIEVAL
      Solo durante estas dos últimas décadas, las mujeres bizantinas con excepción de las emperatrices, han comenzado a ser objeto de una investigación seria, aunque el cuadro no esté completo. Casi todos los bizantinos que han dejado algún documento sobre su civilización (Historiadores, juristas, hagiógrafos) eran hombres y sus escritos tienden a centrarse en las actividades de sus colegas. Las fuentes históricas, que ponen énfasis en las intrigas palaciegas y cortesanas, la diplomacia, las controversias religiosas y los conflictos militares -dominios fundamentalmente masculinos-, mencionan rara vez a las mujeres, a no ser que se trate de miembros de la familia imperial. En las Vidas de santos, las mujeres tienen un papel marginal, como madres o hermanas de los ascetas, o quizá como peregrinas que se dirigen a un santuario o beneficiarias de un milagro. Las biografías de las mujeres bizantinas que alcanzaron la santidad (un número más bien pequeño) son, por su escasez, valiosas fuentes de información.  (…)
      El examen de los textos sugiere que la sociedad patriarcal bizantina tiene hacia la mujer una actitud ambivalente, (…) El papel más importante de la mujer era ser portadora de hijos y es en su papel de madres como con más frecuencia se las elogia. Por otro lado, la mujer era considerada constantemente sospechosa de provocar la tentación sexual, juzgada periódicamente impura durante las menstruaciones y en los cuarenta días que siguen al parto, tachada de débil y poco fiable.(...). También la literatura las retrataba de un modo negativo (pensar en la descripción de los pecados en femenino).La emperatriz viuda Teodora Paleologuina, fundadora del convento de Lips, afirmaba que las mujeres son débiles por naturaleza y necesitan mucha protección.
      La legislación bizantina protegía algunos derechos de la mujer, por ejemplo, el de heredar y legar propiedades. Una gran parte de la legislación, no obstante, como las leyes sobre el divorcio y el adulterio, discriminaban a la mujer y las colocaban en una posición de desventaja. Podían comparecer ante tribunales, pero en general sus testimonio era considerado menos fiable que el de los hombres, en un documento sinodal de 1400 afirmaba que la declaración de una tal Ana Peleologuina no era fiable porque era mujer. Los Instituta de Justiniano preveían que las mujeres no pudiesen ser testigos de un testamento y esto fue recogido por la legislación posterior.


                  La vida de la mujer media bizantina puede dividirse en tres etapas, niñez, casada y maternidad y viuda y vejez
      La niñez en Bizancio era breve y peligrosa y más para las niñas porque los niños eran tratados de forma preferente. Los padres rezaban por tener varones y se alegraban doblemente. Hay pruebas del recurso al infanticidio femenino por asfixia o abandono, para tener bajo control el tamaño de las familias, aunque estaba prohibido por la ley civil y canónica. Parece que las niñas morían antes al ser mas vulnerables por ser destetadas antes. Las niñas tenían pocas oportunidades de recibir una educación. Probablemente no asistían regularmente a la escuela, pero desde los seis o siete años sus padres o tutores les daban clase en casa.  Con pocas excepciones, la educación de las niñas se limitaba al aprendizaje de la lectura y la escritura, la memorización de los Salmos, y el estudio de las Escrituras.
      La información sobre las actividades de las jóvenes antes del matrimonio es escasa pero da la impresión de que las doncellas solteras pasaban la mayor parte del tiempo recluida en sus hogares, protegidas de la mirada de hombres extraños y de cualquier amenaza a su virginidad. Cuando los enviados imperiales llegaron a la morada de Filareto el Misericordioso en busca de una esposa adecuada para Constantino VI, a Filareto no le gustó la petición de ver a sus nietas "por muy pobres que seamos, nuestras hijas nunca han dejado sus habitaciones".  Si las jóvenes salían, aún con propósitos loables como ir a la iglesia, estaban obligadas a ir acompañadas de sus padres, familiares o sirvientas. La Vida de san Nicón menciona una joven a quien su madre envió a buscar agua al pozo, pero evidentemente pertenecía a la clase baja. Así pues, pasaban la mayor parte de su juventud aprendiendo las tareas domésticas como preparación para su vida de casadas, de amas de casa. Desde pequeñas aprenden a hilar, tejer, bordar.
      En Bizancio, para muchas niñas la infancia terminaba bruscamente cuando comenzaba la pubertad que normalmente se encadenaba con  el matrimonio. Lo normal era casarse a edad temprana y procrear enseguida, la otra alternativa era ingresar en un convento. En un principio, la legislación bizantina permitía que una niña se prometiera a los siete años, límite que más tarde se retrasó a los 12. La edad mínima para el matrimonio eran los 12 para ellas y 14 para ellos, aunque lo normal era acercarse a los 15 y 20 respectivamente.  Uno de los motivos por los que se prefería matrimonios entre adolescentes era la importancia que se le daba a la virginidad de la novia. Otra razón el deseo de aprovechar los años de fertilidad, a causa de la alta tasa de mortalidad infantil, una mujer tenía que engendrar muchos hijos para asegurar la supervivencia de unos pocos. Además, dado que muchas morían jóvenes, esperanza vida 35 años, era menester que se casaran y empezaran a procrear cuando fuera físicamente posible. Los matrimonios eran negociados por los padres, para quienes primaban las
      consideraciones económicas y conexiones familiares. El objetivo principal de la boda era la procreación; continuadores de la línea familiar, los hijos transmitían los bienes familiares de generación en generación, eran el apoyo de sus padres en la vejez y les aseguraban su funeral y conmemoración póstuma. Por ello, la esterilidad era motivo de gran pesar para una mujer y su marido.  El número de hijos era elevado, pero por la alta tasa de mortalidad infantil sobrevivían pocos, 2 de 5 más o menos.

                                                        Guiglielmo CAVALLO y OTROS: El Hombre bizantino; Alianza Ed. Madrid, 1994.
                                                        Alice-Mary TALBOT: La Mujer; 153-163
    • Qüestions:
      1. Copia el text i subratlla les idees fonamentals.
      2. Raona per què la societat bizantina era patriarcal, jerarquitzada i estamental.
      3. Penses que hi hauria moltes intel.lectuals bizantines?. Raona la resposta.
      4. Creus que la classe social afectava la vida de les dones a Bizanci? Raona la resposta.
      5. Què determinava la classe a la que pertanyia una dona?. I un home?.
      6. Per què creus que fins ara no s'ha fet investigació històrica sobre la dona binzatina?
      7. Fes una redacció (si tens traça en escriure) o un còmic (si ets bo/bona en el dibuix) sobre la vida d'una dona bizantina.


  12.  Després d’haver estudiat el tema, respon el qüestionari següent:

                                                    QÜESTIONARI SOBRE L’IMPERI BIZANTÍ
    1. Es van enriquir les províncies d'Orient al llarg de l'Alt Imperi Romà ?
    2. Quina era la capital de l'Imperi Romà des de començaments del s.IV.
    3. Quan es crea la divisió de l’Imperi Romà?
    4. l’Imperi Romà d’Orient es va veure greument afectat per les invasions germanes?.  Per què?.
    5. Indica el nom d’un dels emperadors més importants de l’Imperi Romà d’Orient.
    6. Què era el Codi de Justinià?
    7. Quina activitat industrial era la més destacada de Constantinopla?.
    8. Quin  altre Imperi es crea en el Mediterrani a partir del  s. VII?
    9. Va afectà la creació d’aquest altre Imperi a l’Imperi Bizantí?
    10. Nomena quins nous pobles van amenatzar l’Imperi Bizantí a partir del s.IX.
    11. Els emperadors bizantins van intentar tenir l'església  sometsa a l'Estat. Amb quin nom es coneix l'enfrontament entre l'església i l'Estat bizantins?.
    12. Quina conseqüència va tenir l’enfrontament entre el Papa de Roma i el Patriarca de Constantinopla?.
    13. Cóm es diu la religió que tenien la majoria dels  creients de l’antic Imperi Bizantí?.  
    14. L'evolució de l'Imperi Bizantí presenta dues etapes: la primera s.IV-VI i la segona s.VII-XV. Indica les característiques de cadascuna d'elles.
    15. Quins factors van influir en el pas de la primera a la segona etapa?.Indíca'ls raonant la relació que existeix  entre els factors que nomenes.    
    16. Quina llengua i cultura predominava  en aquest Iimperi?              
    17. Quan i per què desapareix l’Imperi Bizantí?.
    18. Quina et sembla que és l’aportació a la humanitat més important de la  civilització bizantina?.

Exercici de repàs

Recorda les normes que cal seguir per fer el repàs que et permetrà portar ben preparada la classe i treure un excel.lent en el proper examen.

El Mediterrani en el segle I era un mar  romà. En l’Alta Edat Mitjana, al voltant del Mediterrani es van desenvolupar tres civilitzacions. Anomena-les i selecciona, en el mapa següent que has de copiar, el territori ocupat en el segle X  per les tres civilitzacions que estem estudiant.

mapa mut del perfil del continent europeu i del nord de l'africà

 

"il.lustració"Tècnica d'estudi: Com estudiar una lliçó
"il.lustració"

  1. Saber de què tracta llegint el títol general i  els títols dels diferents apartats.
  2. Llegeix  el primer apartat i  fes un llistat amb totes les paraules que no s'entenen
  3. Busca al diccionari el significat adequat de cadascuna de les paraules anteriors.
  4. Escriu en el llibre, al costat de cada paraula, el significat que has trobat (amb un llapis)
  5. Torna a llegir l'apartat.
  6. Si hi ha alguna idea que no entens consulta a la professora/or.
  7. Si has entés tot el text bé, subratlla (amb un llapis) les idees més importants.
  8. Fes un resum d'aquest apartat de la lliçó a la teva Llibreta de Ciències Socials.
  9. Ara, cal memoritzar la informació fonamental, que és la que estarà recollida al resum fet.
  10. Elabora un llistat amb els conceptes fonamentals que han sorgit en aquest apartat (i que  escriuràs   a  la  teva  Llibreta  amb el nom de terminologia  del tema  .......,)     i defineix-los.

Tornar al guió del T.1

 

 

""Tècnica d'estudi: el repàs

             "il.lustració"      Recordem que aprendre vol dir comprendre i memoritzar la informació


               De totes les activitats que s’han de fer per preparar la classe, especialment important és la fase del repàs. Això és així perquè la memorització de la informació, és, com s’ha dit, la segona fase de l’aprenentatge i la memòria funciona d’aquesta manera: solament "fixa" la nova informació que volem aprendre a base de freqüents rememoritzacions. El que cal fer és reactualitzar, és a dir, tornar a presentar a la ment l'última informació apresa a través de repassos freqüents. És així que funciona i fixa els continguts.

Per retenir  la informació es imprescindible, doncs, rememorar l’aprenentatge recent, perquè està comprovat que en les primeres hores després d’haver començat l’aprenentatge l’oblit és molt ràpid i es va fent més gran a mesura que passa el temps.

Per tant, atenció a com i quan es repassa:

  • Al dia següent d’haver estudiat una informació, es fa el primer repàs. Repassar consisteix en el següent: s’ha d’escriure esquemàticament en un full en blanc les idees bàsiques que es recorden sobre el tema. Un cop acabada la repetició i no abans, es consulten els apunts, el resum o l’esquema. Aquest esforç de rememorització és bàsic per desenvolupar la memòria. Si fa el cas, es completen les anotacions. Convé repetir oralment o per escrit el material oblidat.
    Després, es torna a repetir oralment tot el tema, tant les coses oblidades com les coses recordades.
  • A la setmana aproximadament d’haver estudiat una informació, es fa el segon repàs.
  • El mateix  al cap de quinze dies. És el tercer repàs.

  • I el dia anterior a l'examen (o dos dies abans si el tema és molt llarg) es fa un repàs general.

                                                                    Caty González Torrijos.Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar?

Tornar al guió del T.1                   Tornar a l´índex de Segon